Thursday, December 20, 2007

على مر السفر

كبدايات السفر
كنت دوما احمل القلب على امتداد الشوق بينى والسراب.كنا نجتذب المدى ساعة باللقيا ودوما بالفراق,كان أضعف من رقة الريش على عينى.كنا وكنا وكنا


اخبرتنى فتاة أنها عشقت ونالت ثم هانت وذل بنى لها .كنت اتعجب لطلاقة حديثها وسرعة بكائها فى ذات الوقت ,كانت تضحك ثم تبكى وتخبرنى انه طاف الكون حتى تلمس ريقها فذاب


اذكر اننا تقابلنا فى قطار, وانها كانت تفضل شرب سيجارةعن الصيام.كانت تجيد الرقص وبعض اللغات,كانت تحاول التقاط ذكرى حبيب لدىّ فكنت اكذب.رغم انا لقاءنا لن يعود الا انى كنت اخشاها.ورغم حبها الهائم على سفينة هجرهما الا انهاصارت تبحث عن مرسى اخر
لم اعتد الرفقه فى السفر .كنت اعشق دوما الصمت وهكذا كنت اجتذب كل يوم رفقة جديده دون وعى

15 comments:

lonely said...

الصمت كثيرا يجعلنا نخطا ونتخذ قرارات خاطئه
الكلام افيد
ولكن اوقات بعد ان تنفذ كل كلماتنا يبقى للصمت سحر عجيب يشدنا نحوه

بيتنا القديم said...

للصمت حدود!

دمت بخير

غادة الكاميليا said...

u too my lady

تليفزيون ملون said...

الصمت حكمة ...ان كان مع فكر عاش المرء في ملكوت خاص و اغمض عينية و ذهب الى مكان وحده بعيد عن اعين الناس و ترتقي معه روحه ليتلمس معاني لا يجدها على ارض الناس ...

تحياتي
تليفزيون ملون

بيتنا القديم said...

ممكن نقلل الكشافات اللي في الخلفية.!!

الزغللة تمنعنا من التركيز في المكتوب..!

(:

دمت بخير

بياترتس said...

استاذ سمسم
ده على اساس انى انا اللى بظبط البلوج
على العموم الرساله وصلت
بس انا لسه مش عجبانى الخلفيه
متهيقلى علا هتكلنى
ربنا يستر

هوميروس said...

مش عارف الواحد يغيب ويرجع يلاقي الدنيا اتغيرت كتير أوي
إيه الكلام الجديد ده عموما النص غريب عليكي كتير يعني أسلوب الحكي مش متسق مع روح النص حاسس ان الكاتب بيكتب من زاوية حياد مبيعشي في الحدث وما بيعيشنيش فيه
عموما ربنا يعدي امتحاناتك علي خير

السينيور said...

احيانا نحتاج ان نعيش مع الصمت

واحيانا يتحتم علينا الكلام

احيانا يصبح الخير في البعد عن الناس

واحيانا يصبح الخير في القرب منهم

ولكل مقام مقال

تحياتى

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my site, it is about the CresceNet, I hope you enjoy. The address is http://www.provedorcrescenet.com . A hug.

صوت من مصر said...

الصمت مفيد احيانا واحيانا اخرى مرض ومع انى كنت كثير الترحال فلابد ان تنظر الى ماضيك حينما تنظر من شباك القطار

نهر الحب said...

انتي مكتبتيش بقالك كتير ليه

انا كنت عندي امتحانات وحبيت اطمئن عليكي يا رب تكوني بخير

mariamagdolen new said...

والله وحشتينى

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيك يامي
اخبارك ايه
يارب تكوني بالخير
فينك من زمان
مفيش ولا خبر عنك
طمنينيا عليكي

syzef said...

مش عارف أقول ايه بس كل اما ابدأ معاكي تروحي فاصلاني بسرعة غريبه ..رغم قصر النص الا اني حاسس بزحمة وحاجات مش كاملة

بس بصراحة حلوة قوي الأخت اللي في الخلفية دي ..الله يخليكي يابياترتشي عرفيني عليها..ممكن

بس اوعي دي تكون رمز لبياترتس لأن بياترتس ماكنتش حلوة كده

بياترتس said...

شكرا لكل الناس اللى تابعونى فى غيابى
وياعم سيزيف الجمال جمال الروح
وبعدين انت شفت بياترتس فين
ها